keskiviikkona, huhtikuuta 26, 2006

Voi sinua ulkomaalainen

Vuoden vaihteen jälkeen heti tammikuun ensimäisella viikolla sain kirjeen pankista, jossa oli kehotettu käymään heti pankissa neuvotella opintolainan jatkosuunnitelmista. Niin pian kun pääsin kävin Hämeenkadun nordeapankin kontorissa. Tiskillä esitin naisvirkailijalle pankista saamani kirjeen. vilkaisi kirjeen ja sitten hetken tuijotti koneen näyttöön. Hetken hiljaisuus, ikään kun äkkiä olisi hukkanut ajatuksiaan vaan mietti. Ikään kuin olisi saanut kiinni pankista varkaan ja tosi vihaisena ja oikeutettuna kysyi "miksi et tullut käymään kun sait
ekan kerran kirjeen?"
Minä: Tänään aamulla sain kirjeen ja nyt ehdin tulla, ja ihmettelen että miksi kirjeessa päivämäärä on merkattu viime vuoden 17, marraskuuta?
Virkailija: Näin te kaikki sanotte, pankki ei tee virhettä eikä Suomessa poski ikinä viivästyttä kirjeita. Tämä kirje on lähetettu sinulle 17 marraskuuta ja nyt tänään on 00 tammukuutta vasta kun sinä tulet hoittaa asiasi?
M: en valehtele, enkä syytä pankia eikä Suomen postia epärehellisyydesta.
Hetken palautui mieleen ne hirvittävän näköiset, pelottavat vanginvartija, jotka tiedustelivat pimeissä huoneissa kun se nainen kohottamalla äänen puhutteli minua.
V: Miksi et ole maksnut opintolainat loppuun? Suomessa ei kukaan voi jättää pankin lainat maksamatta?
M: No, en minäkään meinaa näin tehdä. Vähän aikaa kun oli työtä maksoin lainalyhennykset, ja jopa olen maksanut 500eur/kk. Nyt ei ole työtä, eikä rahaa maksaa lainan lyhennykset.
V: Tiedätkö mitä on poliisi?
M: Tiedän!
V: putka?
M: en ole ollut putkassa mutta tiedän että se on epämukava paikka!
V: ulosottomies?
M: No, joo, mutta en ole ollut heidän kanssakaan tekemisessa enkä tunne ketään ulosottomiestä!
V: kun laina ei maksetaa takaisin pankille, poliisi vie putkaan ja sitten ulosottomies tulee ovellesi taakse ja vie kaikki omaisuudet.
M: no, ei sentään mulle käy niin. Jos poliisi vie minut putkaan kuka sitten avaa ovea ulosottomiehille kun ei kotona jää ketään muuta? Ja lisäksi lainan takaaja on valtio, se joka menee putkaan se on valtio ja vastaa minun tulee selvittää välit valtion kanssa. En uskoo suoraan täältä sinun käskyllä lähtisin putkaan ja kaiken lisäksi minulla on joitakin hommia kesken.
V: Jos tiedät nä kaiken, miksi et maksa lainat pois?
...
Keskustelu ei johtanut mihinkään kun vaan korotti näänttän ja uhkaili. Sitten antoi yhden paperin allekirjoittavaksi. Se oli toistakymmenen maksun kuittaus!
M: mitä tämä on?
V: tämän neuvottelun maksu ja tämän kuun 15 päivän menneessä tulet selvittämään asiasi kuntoon lopullisesti ja nyt siihen asti ei tehdään mitään jatkosuunnitelmia.
M: jos veloitat minun tililtani rahaa, miksi et sanoo ensin että sinun pitää veloittaa?
V: tämä ei ole mitään vapaaehtoinen juttu ja sinulta on veloitettava saman tie jokatapauksessa.
Kuittasin paperin ja poistuin paikaltani, kuin ensikertainen rikollinen tunne häpeää. Tiesin että vaikka jos yritän puolustaa sanoin itseni ihan hyvin hän olisi voinut panna minun niskani paljon muuta syyteita. Olin ulkomaalinen ja se itse selittää koko asiaan.
Viime vuonna kesällä maksoin kaikki oppintolainat pois ja toki koko laina ei ollutkaan niin paljon. Viimeinen erä oli 160 euroa kun halusin tiskillä maksaa sen ja saada kuitti siitä että varmasti ei ole enää mitään lainaa.
Tiskillä oli sama nainen kun silloin aikaisemmin, ei yhtään tunnistanut minua vaikka siitä ei kulunut pitkään aikaa. Olin oikein hyvällä päällä ja välillä jotain hauska puhuin sille naiselle, jotta uskoisi että meilläkin ihmiseillä on huumoria. Lopussa ennen kuin lähden sieltä, paljastin
itsenä hänelle, ja kysyin häneltä tunnetko monta rikkolista ulkomaalaista Suomessa? "En yhtään" Hän vastasi.
"Vaikkei ulkomaalainen vältämättä olla yhtä vaalea ja kaunis kun sinä mutta se ei tarkoitta että olisi rikollinen ja huijari." Sanoin hänelle. Tänään on merkittääv päivää minulle koska sinulle selvisi että mitä silloin puhuin sinulle oli ihan totta. Ja nainen oli silloin ystävällinen mulle ja sanoi että hänellä on myös aikuisia lapsia ja hän tietää vasta valmistuneidnen nuorten tilannetta.

1 kommentti:

sea kirjoitti...

Jopas oli! Yleensä pankki on aika ystävällinen noissa opintolainajutuissa. Maksuaikaa löytyy ja sopimusta väännetään sopivammaksi. Huh.