lauantaina, huhtikuuta 01, 2006

ei näin

Perjantain-iltana klo 22.00 jälkeen olin tulossa kotiin kavereiden luota. Bussipysäkillä oli ihmisiä, jotka olivat menossa viettämään illan kaupungissa. Sieltä joku nainen alkoi keskustella mun kanssa ystävällinen sävy. Pian bussi saapui ja bussissa sama nainen minun edessä penkillä istui ja sitten kysyi minulta millaisessa naissuhteessa minä olen? Yksi kerrallan vastasin hänen kysymyksiin ja se että ei mitään suhdetta.
Tosi kauniisti ehdotti minulle jos sitten lähden hänen mukaan seuraksi tanssimaan.
No.. minun vastaus olihän ehdottomasti ei, mutta nyt yritin yhtä kohteliasti ja kauniisti sanoa ei kuin herrasmies.
"Kiitos tosi paljon hienosta ja ystävällisesta tarjouksesta, mutta mun pitää lähteä kotiin ja päästää nukkumaan." minä vastasin.
Heti huomasin että ei ollut ihan oikeanlainen vastaus, mutta en tiennyt miten korjata asian ja mitä parempi sanaa Tarjouksen tilalle olisin käyttänyt.
Nainen oli todella hieno ihminen ja ei suuttunut minun epäkohtelian vastauksesta, ainakin päältä päin en huomanut. Ja kuitenkin jatkettiin muuten keskustelua kunnes matkalla minä jäin bussista pois.

ulkomaalainen, etkö osaa vieläkään tällä kielellä kunnolla pelata ja olla loukkaamatta toisia ihmisä? Minä nuhtelin kaiken aikaa itseäni.

6 kommenttia:

Madia kirjoitti...

Minusta se ei ollut mitenkään epäkohtelias. Tarjous-sanaa olisin itsekin käyttänyt tuossa tilanteessa, se on neutraali sana. Oikein hyvä vastaus!

Anonyymi kirjoitti...

Hmm, itse en käyttäisi sanaa tarjous, koska siitä voi sellainen mielikuva, että toinen on tyrkyllä tai jotenkin "tarjolla" (ts. on helppo). "Kiitoksia ystävällisestä kysymyksestä" voisi olla parempi.

Mutta tosiaan, tuskin tämä nainen kuitenkaan mitenkään pahastui.

Anonyymi kirjoitti...

varmasti huomattavasti kohteliaampi vastaus, kuin keskiverto suomalaismiehen!

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
anu kirjoitti...

"Ehdotus" olisi ehkä voinut olla vielä tarjousta neutraalimpi sanavalinta.