perjantaina, maaliskuuta 13, 2009

Erän Ulkomaalaisen Keskiviikko Lenkkitarina

Hyvät naiset ja herrat, aina olleet suomalaiset myös vasta tulleet suomalaiseksi ja ulkomaalaiset kansaihmiset se mitä tulet lukemaan tässä alla on tosi tapahtuma, joka on tapahtunut just keskiviikkona 11.3.2008 helsingissa eräälle ulkomaalaiselle, joka lähti ilta juoksulenkille pitkään työpäivän jälkeen. Tämä ulkomaalainen ei olekaan sellainen joka hakisi keskellä viikon työrasitus vapautusta kapakasta tai baarista vaan liikunnan harrastamisesta, mutta katsokaamme ettei juoksulenki vältämättä aina ole niin tervellista, ainakin ei tämä laijkaan ole niin ulkomaalaisen hyödyksi.
----------
Pari päivä sitten 11.3.08 keskiviikko ilalla palasin juoksulenkiltä 21.00 paikeilla ja vasta päästyään ovelle huomasin että olen ottanut väärät avaimet mukaan ja oikeat avaimet ovat jääneet asunnon sisällä. Olin läpi märkä hikissä ja ulkona ilma kylmä. Reilu kymmenen minuutin kuluttua tuli eräs samassa asunnossa asuva oman ikäinen mies naapuri ja häneltä lainasin kännykään millä soitin numeroon 020310310 Tapiolan Lämpö Oy Huoltopäivystykseen. Pitkään odotuksen jälkeen joku nainen vastasi puhelimeen. Esittelin itsäni ja sitten kerroin asiasta, ilmoitin että tarvitsen ovenavaajan paikalle. Jostain syystä nainen oli pahalla päällä ja aika kiukkunen minulle sitten pyysi "kaikki henkilötiedät". Luovutin hänelle henkilötunnus, kokonainen nimeni kirjain kirjaimelta ja osoitteeni. Sitten kysyi mistä kaupungista on kyse? "Helsinki", minä vastasin. Kysyin häneltä kuinka kauan kestää kunnes ovenavaaja tule paikalle, halaun tietää koska minulla ei ole puhelin mukana eikä lämmintä vaatettakaan ole päällä joten todella paleltaa jo nyt. Rouva hieman kiusantuneena vastasi "etten minä tietää, ilmoitan asiasta kuitenkin vartijalle". Naisen kohtelu oli epäkohtelias ja suorastaan tyly.
Aika kuluin puolisen toista tuntia eikä ovenavaajasta kuulunut mitään. Juoksulenkiltä palattuan hiki oli kuivunut ja minulla oli niin kylmä että minua palelsi niin kovasti. Pihalla odottellessaani tuli vastaan minua nuorempi naapuri mies ja häneltä lainasin matkapuhelimeen. Soitin samaan numeroon 020310310, linjassa oli sama nainen, kenelle olin puhunut ajemmassa puhelin soitossa. Minulla oli niin kylmä että minun oli vaikea puhua kunnolla ja kysyin rouvalta että missä viipuu ovenavaaja? Hän vastasi "Ei missään".
Miten niin "Ei missään"? sanoin hänelle hämmästyneenä.
"Yritin selvittä henkilötietoasi, sinä et ole suomen kansalainen kun sinusta ei löytyy edes suomen väestörekisteristä tietoa. Sinä et olekaan suomlainen." Nainen kommentoi.
Olin niin järkyttynyt ja pettynyt että en edes osannut mitä nyt pitää sanoa. "siis tajuatko edes mitä olen nyt tämän puolentoista tunnin aikana kestänyt täällä kylmässä ilmassa ulkona. Ainakin soitaisit poliisille ja ilmoitasit että joku nimenomaan ei suomalainen yrittää murtautua ihmisten koteihin ja saisin ainakin poliisilta apua." Minä puhuin hänelle vihaisena. Tällä kertaa nainen oikein huutamalla phutteli minua että "miksi et ymmärrä mitään, ei ole minun syy ettet ole suomen kansalainen kun sellainen henkilö ole olemassakaan".
Ei voi olla totta, tämä on unta, siis minua enää olekaan olemassa. Varmistin vielä kerran että oli kirjoittanut henkilötunnukseni oikein ja se olihän kirjoittanut aivan oikein. Sanoin hänelle soitan takaisin hetken päästää, sitten edelleen naapurin matkapuhelimella soitin Väestörekisterin osoitetoimistoon 060001000 sanoin henkilötunnukseni ja kysyin että onko niin tosiaan etten enää olekaan suomen kansalainen tai ylipäätään nimeni ei löytyy suomen väestörekisteristä? Rouva, jonka kanssa olin puhumassa oli ihan ihmeissään että "miten niin et olisi"? Kerroin hänelle mistä on kysymys ja sitten hän sanoi että ei tajua miksi joku näin väittäisi? Väestörekisterin puhelun jälkeen soitin uudestaan Tapiolan Lämpö Oy Huoltopäivystykseen, ja nyt pyysin rouva lukemaan minulle vielä kerran henkilötunnukseni. Hän luki sen ja oli aivan oikein sitten hermostuneena puhuin sille että "kuule sinä siellä älä nyt enempää kiusa minua, täällä pihalla olen niin palellut että olen jäässä, hoita äkkiä tänne ovenavaajan."
Kului 40 minuuttia siitä viimeisesta puhelin keskustelusta eikä ketään tullut paikalle. Klo 23.40 naapuri talosta oli tulossa kotiin naapuri nainen ja tällä kerta pyysin häneltä lainaksi matkapuhelimen. Naapuri ei voinut uskoa mitä on tapahtunut tai itse asiassa hän oli pelästynyt kun näki minut siinä tavoittamassa häntä ja aika epäileväinen minun kertomukseni. Hänellä oli Tapiolan Lämpö Oy Huoltopäivystys numero ja soiti itse sinne sitten antoi puhelimen minulle puhua. Sama nainen, joka oli koko yön aikana kiusanut minua vastasi puhelimeen, kysyin häneltä missä viippy ovenavaaja, mihin hän vastasi että vartija on just hakemassa kalevan toimistosta avaimet ja menee vielä kymmenen minuuttia ennen kuin ehti paikalle. Ennen kuin lopetan sanoin hänelle "Tämä asia ei jää tähän, minä teen valituksen tästä asiasta". Nainen vastasi tlysti "Jo, jo odota että joku kuuntelisi sinua".
Klo oli 00.00 tasan puoli yö kun vartija päästi minut sisään asuntoni. Vartija oli todella pahoillaan mitä oli tapahtunut ja hän oli myös oli sitä mieltä että ehdottoimasti pitää tehdä valitus.
------- The End

Tämä kaveri on nyt flunsassa ja ilmeisesti varpaat pallellut koska sille kokoajan varpaat sattu.

7 kommenttia:

Rita A kirjoitti...

Olen pahoillani puolestasi! Kamala, aivan kamala tarina ja uskomattoman tyly nainen, terroristi joka piti sinua panttivankina :(

Tee valitus! Älä jätä asiaa sikseen. Hyvä että kirjoitit blogiin. Minä linkitän tämän kirjoituksen omaan blogiini.

Oli mukava huomata että taas kirjoittelet verkossa.

Inkivääri kirjoitti...

Ritan blogista minäkin tulin lukemaan julmaa kohteluasi - sitä niin haluaisi uskoa ettei meillä ole tällaista, mutta kaikkialta niitä hölmöjä löytyy.

Toivottavasti saat voimia tehdä valituksen ja jos joudut vaikka olemaan sairaspäivillä töistä, lähetät laskun yhtiöön.

Ulkomaalainen kirjoitti...

Moi Hyvät Ihmiset
Ulkomaalainen kiitää teitä empatian osoitusksesta.
Erityinen lämpimät kiitokset sinulle, Rita.
On totta että olen ollut laiska päivittämään blogiani vaikka on ollut todella paljon aiheita, mistä voisi kirjoittaa.

Asiasta on tehty valitus monille tahoille. Asunnon omistaa Sato Oyj ja he ovat myös pahoillaan tapahtumasta.
Itse ajattelin siitä että hyvänen aika mitä jos saman kaltaiseen tilanteisiin joutuu ulkomaalainen, joka ei osaa kunnolla suomen kieltä. Koska itse asiassa sen tyypisia ulkomaalaisia on paljon varsin täällä pääkaupunkin seudulla.

Rouva Nordman kirjoitti...

Voi hyvänen aika! Olen todella pahoillani puolestasi! Hyvää viikonloppua kaikesta huolimatta!

utukka kirjoitti...

Tulin Ritan blogilta lukemaan kylmän tarinasi. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että valitus on tehtävä, ja kyseinen naisihminen menettää työnsä. Menestystä valituksentekoon!

ii kirjoitti...

Minäkin tulin tänne Ritan kautta.

Aika huonoa tuo asiakaspalvelu näköjään tuolla Tapiolan Lämmössä! Älä kuitenkaan lopeta sen vuoksi lenkkeilyä. Suomessa on tapana antaa oman asunnon avain jollekin luotettavalle naapurille tai suht järkevän matkan päässä oleville ystäville (tai sukulaisille), jotta hätätapauksessa ei tarvitse soitella kaiken maailman maksullisille avaimenvartijoille. Jos sinulla on tällaiseen mahdollisuus niin suosittelen.

Hauskaa lukea ulkomaalaisen juttuja Suomessa suomenkielellä. Vaikkei tämä nyt kovin hauska kertomus ollutkaan.

Anonyymi kirjoitti...

Hei,
Tarina oli ikävä, mutta toivottavasti siitä voidaan oppia. Älä lopeta kirjoittamista, meidän suomalaistenkin tulisi nähdä rasismi, jonka niin monet joutuvat kokemaan. Parhaiten se tulee esille oikeiden kokemusten kautta.

Kiitos sinulle.