keskiviikkona, kesäkuuta 11, 2008

ei tarvitakaan niin paljon unta

Vaikka TV katselu on jäänyt pois kokonaan elämän aikataulusta helmikuusta lähtien mutta silti aika on aina vähissä. Viime kuukausina on harvoin tullut nukuttua 7 tuntia yöllä. Kyllä uni maistuu mutta aika ei riittää nukkua pitempää. Tämä asia on huolestuttanut vaikka elämänlaatu ei mitenkään kärsinyt.
Nyt luin aika mielenkiinoisen tutkimuskirjoituksen Time sivusta. Siis ei olekaan hyväksi nukkua jopa yli 8 tuntia tai eikä niin alle 6,5 tuntiakaan! Ainakin pitkään nukkumumisesta seuraus on laiskuus.
Tässä on lainaus:
"Q: How much sleep is ideal?
A: Studies show that people who sleep between 6.5 hr. and 7.5 hr. a night, as they report, live the longest. And people who sleep 8 hr. or more, or less than 6.5 hr., they don't live quite as long. There is just as much risk associated with sleeping too long as with sleeping too short. The big surprise is that long sleep seems to start at 8 hr. Sleeping 8.5 hr. might really be a little worse than sleeping 5 hr.."
How Much Sleep Do You Really Need?

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

mitä kuuluu? Olen tänä yönä lueskellut blogiasi. Valitettavasti et ole kertonut kuulumisistasi sitten Helsinkiin muuton. Oletko viihtynyt täällä? Oletko viihtynyt työpaikassasi?

Blogisi on varsin mielenkiintoinen, koska harvoin saa tutustua Suomeen muuttaneen ulkomaalaisen ajatuksiin. Toki olen tavannut paljon eri maalaisia, jotka asuvat Suomessa, mutta kaikki nämä tuttavuudet ovat olleet ohimeneviä. Ja välillä tulee sellainen olo, että maahanmuuttajat eivät välttämättä kerro, mitä mieltä oikeasti ovat Suomesta. He kertovat kaunistellut mielipiteensä Suomesta. Sen, mitä ajattelevat suomalaisen haluavan kuulla.

Oletko muuten lukenut kirjan nimeltä Punainen sanakirja rakastavaisille? Sen on kirjoittanut kiinalainen Xiaolu Guo. Kirjassa on vähän sama idea kun blogissasikin: maahanmuuttaja tarkastelee uutta kotimaataan kielellä, jota ei vielä täysin osaa. (Sinä kirjoitat hyvin suomea!)

Ymmärsinkö oikein, että olet Syyriasta? Olen käynyt maassa ja etenkin Damaskosta rakastan. Olen käynyt useassa Lähi-idän maassa: Irak, Jordania, UAE, Oman, Libanon, Israel. Nyt olen lähdössä Iraniin.

Ulkomaalainen kirjoitti...

Moi usva
Minua harmittaa hirveasti kun en ole päässyt päivittämään blogiani jo pitkään. Vaikka minusta ei ole tullut vielä niin ollut seuraaja mutta silti laiskuus on lähinnä todellinen kiusaus.
Minulla olisi vähän kerrottava sinulle mutta harmi kun et ole jättänyt mitään maili osoitetta. Tässä olen vain ulkomaalainen enkä voi kovin henkilökohtaisia asioitani kertoa julkisesti. Tämä on minun "julkinen puoli".