tiistaina, heinäkuuta 19, 2005

Ulkomaalaisen muutos!

Tämä on tärkein asia, johon ulkomaalainen tulee kohtaaman alusta asti olleesaan Suomessa. Pitääkö minun muuttua ihmisena kun olen muuttanut Suomeen? Missä määrin? Ja mitä se käytännösä tarkoittaa?
On ilmi selvä että täälä Suomessa monet asiat hoidetaan eri tavalla kuin itämaissa. Toki on ymmäärrättävä että minun täytyy muuttaa joitakin tapoiani, jotta voisin tullaa toimeen suomalaisten kanssa.
- olla rauhallinen ja kärsivällinen
- pikku hilija ottaa asioista selvää
Ja sitten vastata kysymykseen että miksi minua käsketään tekemään näin?
Lakiahän pitää noidattaa vaikka se ei ole aina mielyttävä se on kuitenkin meidän parhaamme.
mutta pitääkö minunkin loppujen lopuksi muuttua sellaiseksi kuin suomalaiset ovat? Se on minulle hirveän ahdistava kun mietin tätä että minun pitää muuttua oman perosaani. Ok ..ok. olen erilainen mutta mitä se haittaa siinä toisille kun:
- en aiheuttaa minkäänlaista ongelmaa toisille
- kunnioitan toisia
- toimin työpaikalla niin kun minua vaaditaan
- elän laillisesti
...
Olemme eri värisia, eri kulttuurista mutta yhdessä vierekkäin olemme kauniita ja hienoja kuin erivärinen kimppu kukka.
..kato mähän osan suomea..

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Moi AryAn!!
Molemmat jutut olivat hyviä ja pitivät paikkansa. Valitettavasti me muutumme muutettuamme Suomeen. Vaikka sitä ei välttämättä itse tiedosta mutta sen huomaa jonkun ajan päästä. Toivon että ulkomaalaiset/maahanmuuttajat eivät muutu liikaa vaan pysyvät omana itsenä. Se on hauskaa kun tapaa erilaisisa ihmisiä!!
Kiitos kun kirjoitit näitä artikkeleita!!
Ilona :)